31. aug. 2022

Hvordan vi bruker programmatisk annonsering til jobbannonser


Du har kanskje hørt om programmatisk annonsering før, men ikke helt sikker på hva det er? I dette innlegget får du lese hvordan vi bruker programmatisk annonsering til å vise dine jobbannonser til akkurat de som er i din målgruppe, uansett hvilken nettside de befinner seg på.


Hva er programmatisk annonsering?

Enkelt forklart betyr programmatisk automatisk annonsering. Du kjøper en annonseplass basert på hvem du ønsker skal se annonsen. Istedenfor å kjøpe 10 000 eller 20 000 visninger direkte fra nettstedet, så foregår det en "annonse-auksjon" der man byr på forskjellige annonseplasser. Hvem som får se annonsen bestemmer du selv, utifra de målgruppene du ønsker deg. Disse kriteriene kan settes utifra f. eks demografi, geografi, besøkte nettsteder, adferd osv. Med andre ord bestemmer du helt selv hvem du ønsker skal se annonsen.


Fordeler med programmatisk annonsering

De fleste som har drevet med annonsering tidligere vet at det kan være fryktelig dyrt. Tidligere har man bare annonsert i hytt og pine, uten å egentlig vite at man treffer ønsket publikum.

En av fordelene med programmatisk annonsering er at du treffer akkurat den målgruppen du vil ha, og betaler også bare for de visningene. Altså en mye mer effektiv annonsering. For eksempel om du er en bruktbilforhandler i Haugesund som ønsker å selge biler:

Vanlig annonsering: 

Du kjøper en annonseplass i VG. Du betaler en høy pris og får annonsen vist til 20 000 mennesker, uten å vite om de ønsker seg en ny bil eller om de i det hele tatt bor i nærheten. Alt du kan gjøre er å håpe at annonsen treffer noe av målgruppen.

Programmatisk annonsering: 

Du segmenterer etter geografi: Haugesund og omegn. Du kan også segmentere etter adferd, f. eks at målgruppen nylig har vært på lignende sider som selger bruktbiler. Videre plotter du inn flere forskjellige kriterier for målgruppen, alt ettersom hva du ønsker. Resultatet er at annonsen ble kun vist til mennesker som nylig har vist interesse for ditt produkt eller tjeneste, og er dermed mye mer relevant enn vanlig annonsering. På forhånd har du også lagt inn et budsjett, slik at denne "budrunden" på annonseplasser går helt automatisk.


Hvordan bruker vi programmatisk annonsering?

Vår jobb er å matche bedrifter med kandidater, og dette gjør vi på samme måte som i eksempelet ovenfor. Med vårt datagrunnlag kan vi vise frem jobbannonsen til målgruppen, uansett hvor de befinner seg på nett, f. eks VG, Aftenposten, E24, lokalaviser osv.

Vi finner din ønskede målgruppe ved å bruke informasjon som er samlet inn om hvem som har sett på tilsvarende annonser eller hvem som har vist interesse for den aktuelle bransjen på diverse nettsider. 


Ønsker du å vite mer om hvordan vi kan bistå deg med jobbannonsering via programmatisk annonsering, kontakt andres@karriere.no.