22. nov. 2021

Employer branding? Er det noe du skal starte med?


Skal din bedrift starte med Employer branding? 

Ja, er det enkle svaret. Mest sannsynlig så gjør dere dette allerede i dag. Men kanskje uten å bruke ordet eller tenkte over at det er det som skjer?

Employer branding er engelsk for «arbeidsgiver-merkevarebygging», er en fellesbetegnelse på de aktiviteter et selskap gjennomfører for å kommunisere hva som gjør nettopp dette selskapet til en attraktiv arbeidsplass. Dette gjelder både overfor eksisterende ansatte og potensielle nye medarbeidere. (Store norske leksikon)

Alle bedrifter er opptatt av at de er en attraktiv arbeidsplass, og vet at det er viktig for å trekke til seg flinke folk nå og i fremtiden. Attraktive bedrifter får flere søknader på jobbannonsene sine, og blir oftere oppsøkt av folk som ønsker å jobbe der. 

En attraktiv arbeidsplass

Som det står i definisjonen over så handler employer branding om å styrke oppfattelsen av at bedriften er en attraktiv arbeidsplass. Det handler om å forstå og tilfredstille sine egne ansattes krav og forventninger, men også å kommunisere hva dere sammen får til, hvilke goder og muligheter de har utover lønn. Dine egne ansatt er de beste til å si noen om hvor attraktiv bedriften er. Fornøyde ansatte gir grobunn for at flere vil jobbe hos dere. 

Gjennomfør ansatte-undersøkelser jevnlig og følg opp de resultatene som kommer inn. Hvor er det skoen trykker? Hva skal til for å få til forbedringer? Det er ofte mer kostbart å erstatte gode medarbeidere enn å investere i de du allerede har. Dette vet de fleste og gjør mye bra for sine ansatte, men uansett, ta dere tid til å følge opp. Ikke la fornuftige tilbakemeldinger ligge i skuffen. 

...uten at noen vet det?

Den samme kommunikasjonen og markedsføringen må også gjøres ovenfor de som vurderer bedriften som en mulig arbeidsplass. Det er ingen som ønsker å jobbe et sted der de ansatte er misfornøyde eller er på vei ut. Men ofte er ikke det situasjonen. Mange bedrifter er attraktive uten at noen får vite det. Hvordan markedsfører din bedrift seg som en god fremtidig arbeidsgiver?

Hvor finner jeg informasjon om hvordan det er å jobbe hos dere? Er de ansatte nevnt? Hva gjør din bedrift til bra sted å jobbe? Finnes det gode og beskrivende bilder eller videoer? Markedsføres dette noe sted utover egne hjemmesider?

Få ut budskapet

Bruk litt tid på å vise hvordan det er å jobbe hos dere og få det ut på hjemmesiden eller andre relevante steder. Det skal ikke så mye til. Det vil være bra om bedriftens ledige jobber også vises - pass også på at de ledige jobbene er oppdatert. Det virker uproft om det ligger ute jobber som hadde søknadsfrist for 6 måneder siden. Husk også: Gode bilder og video bygger oppunder budskapet. 

Sett opp markedsføring i relevante kanaler. Feks. Facebook, Google, Instagram og LinkedIn. Det trenger ikke å være store fancy kampanjer. Det kan være noen sentrale søkeord på Google, eller kanskje en kampanje på Facebook som sier at dere alltid ønsker å komme i kontakt med flinke folk. Få folk som er i målgruppa inn på siden og få de interessert. 

Hold kontakten

Gjør det enkelt å komme i kontakt med dere, også når det ikke er lyst ut ledige jobber. Det er alltid interessant å komme i kontakt med flinke folk. Det er viktig å ha et system for å ta vare på kontakten til alle som er interessert. Dette er kanskje dine beste kandidater når dere neste gang skal ansette noen. 

Husk at du flinke folka er ofte i arbeid allerede. Det er ikke sikkert at de ønsker å skifte jobb når du mangler noen. Men har dere kommet i kontakt er det mye enklere å finne det rette tidspunktet for begge parter. Det kan skje enten ved kontakt eller bare ved å tipse de når dere lyser ut neste ledige jobb. 

Karriere Pro har gjort det enkelt for deg

Ta kontakt med oss. VI tar gjerne en prat og viser deg hvordan vi kan løse det for din bedrift.

Photo by alevision.co on Unsplash