Vacancy

Expired ad

The application deadline for this job opportunity has passed.

Folkehelseinstituttet

Saksbehandler

Forskning og utvikling

Vil du bli med i vårt saksbehandlerteam og har interesse for helsedatafeltet? 

Vi ser etter deg som ønsker å jobbe med saksbehandling knyttet til behandling av søknader om tilgang til helsedata, og som har lyst til å være med på å videreutvikle den nasjonale enheten Helsedataservice. 

Helsedataservice (HDS) er en viktig del av en nasjonal satsning som skal stimulere til økt bruk av helsedata. Et mål med satsingen er mer og bedre helseforskning. Helsedataservice skal ivareta ansvaret som nasjonal tilgangsforvalter av helsedata til sekundærbruk, og være et nasjonalt, og europeisk, kontaktpunkt knyttet til bruken av helsedata. Du vil jobbe på nasjonalt nivå og samarbeide med andre etater.  

Helsedataservice er har sitt hovedsete på Tynset og er en del av Folkehelseinstituttet. Helsedataservice bygger opp et sterkt nasjonalt registerfaglig miljø og består i dag av 13 ansatte. Staben er tverrfaglig sammensatt og de ansatte har ulik bakgrunn. Vi søker nå etter flere kollegaer og vi er ute etter deg med relevant kompetanse, og gjerne med erfaring innen for eksempel helse, samfunnsvitenskap, juss, økonomi, forskning, offentlig forvaltning og saksbehandling. 

Arbeidsted for disse stillingene vil være Tynset. Stillingene er fast og for tiden plassert i seksjon Helsedataservice. 

Den som ansattes må regne med noe reisevirksomhet som del av arbeidshverdagen og i forbindelse med opplæring. Dette spesielt mellom lokasjonene til FHI i Oslo, Tynset og Trondheim. 

Kvalifikasjoner:

For å lykkes som saksbehandler hos oss, må du ha: 

  • Relevant arbeidserfaring med saksbehandling 
  • Erfaring med veiledning og formidling 
  • Interesse for regelverket knyttet til behandling av personopplysninger, forvaltningsrett og offentlighetslova 
  • Stor arbeidskapasitet og kunne jobbe effektivt  
  • God muntlig og skriftlig fremstillingsevne, både på norsk og engelsk 

Det er en fordel, men ikke en forutsetning, om du har:

  • Erfaring og kompetanse fra helseregisterfeltet
  • Relevant kompetanse og erfaring innen for eksempel helse, samfunnsvitenskap, juss, økonomi eller forskning
  • Erfaring med relevant helserett som for eksempel helseregisterloven og helsepersonelloven
  • Relevant arbeidserfaring fra offentlig forvaltning
  • Erfaring med offentlig saksbehandling
  • God teknologiforståelse i grensesnittet informasjonsteknologi og personvern

Personlige egenskaper:

Vi ser etter deg som er har et ønske om å bruke din kompetanse til å videreutvikle helsesektoren, og som motiveres av nye utfordringer. 

Du trives med endringer og ser gjerne etter nye tilnærmingsmåter. For å lykkes i stillingen er det avgjørende at du kan sette deg raskt inn i komplekse saker og problemstillinger. Du er systematisk og lager realistiske tidsplaner og foretar klare prioriteringer. Du løser utfordringer på en rask og effektiv måte uten at det går utover kvaliteten på arbeidet. 

Om du i tillegg er omgjengelig og er god på samarbeid på tvers av ulike fagmiljøer, ønsker vi å høre fra deg! 

Vi tilbyr:

  • Folkehelseinstituttet er en unik arbeidsplass som har et stort samfunnsansvar og som spiller en viktig rolle for befolkningens helse og trivsel
  • Vi bygger sterke fagmiljøer og vektlegger hver enkelt medarbeiders utvikling og påvirkning på egen arbeidshverdag
  • Her vil du kunne jobbe sammen med engasjerte og kompetente ansatte som er hyggelige og som hjelper hverandre
  • Stilling som saksbehandler (førstekonsulent/rådgiver/seniorrådgiver) og lønn etter avtale, avhengig av kvalifikasjoner, kompetanse og erfaring
  • Gode pensjonsordninger i Statens pensjonskasse
  • Fleksible arbeidstidsordninger og gode velferdsordninger, som f. eks. trening i arbeidstiden
  • Lokalene våre er i stor grad moderne og inndelt i både landskap og mindre kontorer, og med møterom som gir gode muligheter for samarbeid