Företag
Færder kommuneAnsökningstiden
16.02.2025Heltid/Deltid
HeltidAnställningsform
PermanentBransch
Offentlig forvaltningUtbildningskrav
PåkrevetArbetserfsrenhet
ØnskeligAdress
3121, NØTTERØY
FÆRDER
NorgeAntal befattningar
1Karriere-kod
6032003Se här för andra jobb från Færder kommune
Færder kommune
Rektor/Virksomhetsleder til Oserød skole
Offentlig forvaltning
Oserød skole ligger i landlige og naturskjønne omgivelser på Nøtterøy i Færder kommune. Skolen er en 1.-7.skole med ca.370 elever og ca.55 ansatte. Skolens utviklingsarbeid preges av Fagfornyelsen, profesjonsutvikling, digitale læringsressurser, elevers læringsglede, inkludering og mestring, bedre tverrfaglig innsats og helhetlig tenking for barnets beste.
Skolens lederteam består av 3 undervisningsinspektører og rektor. En av inspektørene har SFO som sitt ansvarsområde.
Færder kommune er opptatt av å skape mestringsorienterte og helsefremmende miljøer på arbeidsplassen og i samfunnet. Kommunen søker en leder for Oserød skole som ser sammenhengen mellom det store samfunnsoppdraget og ledelse av Oserød skole.
Stillingen er en del av virksomhetsdirektør for oppvekst sin ledergruppe og innebærer primært ansvar for egen virksomhet, men også for oppvekstsektoren og for helheten i Færder kommune. Rektor er en viktig del av det store oppvekstlaget i Færder kommune som skal bidra til at barn og unge når sine fulle potensial og blir trygge, aktive og deltakende mennesker.
Færder kommunes helhetlige plan for oppvekst gir tydelig retning og høye ambisjoner for barn og unges oppvekst.
Sammen med implementering av det fornyede læreplanverket (LK20) utgjør helhetlig plan for oppvekst kjernen i oppdraget som rektor ikke skal løse alene, men sammen med det store laget rundt barn og unge.
Skolen er særlig opptatt av å fremme helse, trivsel og læring gjennom metoder som gir reell elevmedvirkning, prøve ut nye vurderingsformer, bygge felles profesjonsspråk og tverrfaglig praksis med utgangpunkt i fagfornyelsen.
For å styrke overgangsarbeidet forventes et nært samarbeid med barnehagene, Borgheim ungdomsskole og med lokalsamfunnet for øvrig. Samhandlingen med foresatte og frivilligheten er allerede godt i gang på Oserød skole.
Det å bygge sterke oppvekstsentre og laget rundt barnet, både tverrprofesjonelt og gjennom å mobilisere ressurser i lokalsamfunnet, er viktig for kommunen og for skolen. I forbindelse med årets budsjett, er det foreslått en effektivisering i ledelse for Torød og Oserød skoler. Nyansatt rektor forventes å bidra i oppdraget med samordning av ledelse ved de to skolene. Målsettingen er tilhørighet og vekstmuligheter for alle elever i sterke lokalsamfunn og en god prosess for de to personalene.
Har du lyst til å lede denne skolen som har høye ambisjoner på barn og unges vegne, og som ønsker å være en skole for framtiden, oppfordrer vi deg til å søke.
Ansvarsområder:
- ivareta den daglige ledelsen innen læringsprosesser, personaloppgaver og økonomi.
- ha ansvar for å drive i overensstemmelse med gjeldende lover, regler og forskrifter.
- utarbeide målsettinger, basert på kommunens overordnede strategiske mål og ambisjoner.
- sammen med øvrig ledelse ved de to skolene, bidra til at personalet får være del av et tillitsbasert, helsefremmende og utviklende arbeidsmiljø der samskaping og medvirkning står sentralt.
- legge til rette for kontinuerlig kompetanseheving og lærende fellesskap, gjerne i samarbeid med Torød skole.
- arbeide for at det store laget rundt barn og unge mobiliseres, samarbeide godt med andre oppveksttjenester og bidra til at barn, unge og deres familier er delaktige i utformingen av skoletilbudet.
- bidra til at alle elever får være aktører i eget liv på veien mot å nå sine fulle potensial i et raust og inkluderende læringsmiljø
Kompetanse:
- relevant høyere skolefaglig kompetanse, helst rektorskolen eller master i skoleledelse
- allsidig og relevant lederkompetanse.
- kompetanse og erfaring fra relasjonell ledelse og utvikling av sunne, utviklende og robuste læringsmiljøer for ansatte og elever
- kan vise til positive resultater fra utviklingsarbeid relatert til læringsmiljøutvikling og elevenes læringsresultater
- prosessledelse
- behersker samspillet og har god rolleforståelse for forholdet mellom administrasjon og politikk
- gjerne erfaring fra alternative ledelsesmodeller for skole
Personlige egenskaper:
- raus og varm med et tydelig mestringsorientert menneske- og læringssyn
- er innovativ og åpen for å tenke nytt sammen med elever, foresatte og medarbeidere
- er en samlende lagspiller som evner å kommunisere godt og ser verdien av å lede i nettverk
- ser betydningen av tverrprofesjonell samhandling og ressursmobilisering
- bidrar til at medarbeiderne på skolen samhandler godt med hverandre og med andre tjenester/ samarbeidspartnere
- er opptatt av medvirknings- og samskapingsprosesser for alle i og omkring skolesamfunnet
- gir retning for medarbeidere gjennom å skape engasjement, mestring og trivsel
- er analytisk, strukturert og systematisk
- holder seg faglig oppdatert
- anerkjenner mangfold og bidrar til et raust og inkluderende arbeidsmiljø
- tenker helhetlig rundt barn og unges vekst og utvikling
- våger å vise andre tillit
Kommunen tilbyr:
- et godt og inkluderende lederkollegium som er opptatt av å støtte hverandre og jobbe sammen i lærende prosesser
- utstrakt delegering
- lederopplæring/lederstøtte
- lønn etter avtale
Ved en eventuell intern tilsetting, kan det bli aktuelt å tilby kandidaten annen skole. Søkere vil bli vurdert i forhold til personlig egnethet og skolens behov.
Aktuelle søkere vil bli innkalt til intervju.
Færder kommune er en arbeidsplass preget av mangfold. Kvalifiserte kandidater oppfordres til å søke.
Alle som skal arbeide i Færderskolen må fremvise tilfredsstillende politiattest iht Opplæringslova §10-9 før tiltredelse.
Företag
Færder kommuneAnsökningstiden
16.02.2025Heltid/Deltid
HeltidAnställningsform
PermanentBransch
Offentlig forvaltningUtbildningskrav
PåkrevetArbetserfsrenhet
ØnskeligAdress
3121, NØTTERØY
FÆRDER
NorgeAntal befattningar
1Karriere-kod
6032003Se här för andra jobb från Færder kommune