Vacancy

Lillestrøm Kommune

Rådgiver - jurist på oppvekstfeltet

Offentlig forvaltning

Lillestrøm kommune ble etablert 1. januar 2020, og er en kommune under utvikling. Tjenesteområde Oppvekst søker nå etter en ny jurist til Fagstab oppvekst. Her jobber det 21 ansatte med ulik fagkompetanse innenfor blant annet juss, pedagogikk, økonomi, helse og barnevern. Fagstaben skal ivareta sentrale faglige og administrative oppgaver, og vi har følgende oppdragsformulering: Gjennom godt samspill, faglighet og tverrfaglig samarbeid skal fagstab oppvekst bidra til kvalitet, effektivitet og utvikling som skal komme innbyggerne til gode.

Som jurist hos oss vil du få ansvar for et bredt spekter av juridiske og politiske problemstillinger, ofte med korte frister og høy kompleksitet. For å lykkes i rollen må du evne å arbeide systematisk og effektivt, samtidig som du håndterer flere parallelle prosesser med høy kvalitet. Hos oss får du en sentral rolle i et faglig sterkt miljø, hvor du får mulighet til å påvirke og utvikle både innholdet i jobben og kommunens arbeid for barn- og unge.

Arbeidsoppgavene vil inkluderer oppgaver knyttet til fagområdene skole, barnehage, barnevern, og helsetjenester til barn, unge og familier. Samtidig vil det handle om tverrfaglig samarbeid på tvers av ulike tjenester.  Oppgavene vil blant annet være juridisk rådgivning og veiledning/opplæring, enkeltsaksbehandling, og utvikling og oppfølging av internkontroll på oppvekstområdet.

Du vil jobbe allsidig innenfor hele avdelingens arbeidsområde og få god innsikt og forståelse for driften av en kommune, og vil ha mulighet til å påvirke barn og unges oppvekstmiljø i kommunen, under vår visjon: Sammen om en god oppvekst.

Kvalifikasjoner:

  • Krav om fullført norsk master i rettsvitenskap eller Cand. jur. 
  • God skriftlig og muntlig framstillingsevne på norsk er nødvendig
  • God oppdrags- og organisasjonsforståelse vil bli vektlagt
  • Gode datakunnskaper og forståelse for fagsystemer vil bli vektlagt (til informasjon, de mest sentrale systemene er Public 360 og Samsvar)
  • Erfaring fra arbeid eller utdanning innenfor utdanningsrett, helserett og/eller barnevernsrett vil bli vektlagt
  • Kunnskap om og erfaring fra offentlig sektor vil bli vektlagt, men nyutdannede jurister kan også søke

Personlige egenskaper:

Vi ser etter deg som:

  • Har utpreget evne til å organisere og prioritere i en hektisk hverdag
  • Trives med å arbeide med mange saker samtidig
  • Står trygt i en arbeidshverdag som raskt kan endres med bakgrunn i hendelser, politiske og administrative bestillinger og samfunnsutviklingen for øvrig
  • Er selvstendig, men trives også med å samarbeide med andre
  • Trives i et tverrfaglig miljø
  • Liker å ta initiativ og finne gode løsninger for å løse kommunens oppdrag
  • Kommuniserer klart og profesjonelt, både skriftlig og muntlig
  • Har høy integritet og sterk faglig vurderingsevne
  • Liker å bidra inn i et positivt arbeidsmiljø

Vi tilbyr:

  • Gode pensjons- og forsikringsordninger, inkludert ulykkesforsikring som gjelder på fritid
  • Bedriftsidrettslag med gode tilbud til medlemmer 
  • Fleksibel arbeidstid (hvis det er aktuelt for stillingen)
  • Hjemmekontor inntil to dager pr uke kan avtales(hvis det aktuelt for stillingen)
  • Lønnsinnplassering i henhold til hovedtariffavtale

Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike livserfaringer og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.  

Offentlig søkerliste utarbeides etter søknadsfristens utløp i samsvar med offentleglova § 25. Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Du vil bli varslet om reservasjonen ikke tas til følge. 

Vitnemål og attester lastes opp i rekrutteringsportalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra HK-dir; https://hkdir.no/utdanning-fra-utlandet