Ledigt jobb

Gjøvik kommune

Brannmester 100 % fast stilling

Offentlig forvaltning

Beskrivelse av arbeidsstedet:

Gjøvik brann og redning er organisert under tjenesteområdet Teknisk Drift i kommunen. Brannstasjon er lokalisert i Stampevegen 5 som ligger i Hunndalen. Her er både beredskaps- og forebyggende avdeling lokalisert sammen med andre kommunale tjenester. Gjøvik brann og redning har en beredskapsavdeling bestående av 4 vaktlag á 4 eller 5 personer. Vaktlagene er døgnkasernert og stillingen inngår i fast turnus. 

Gjøvik brann og redning har ledig stilling som brannmester i 100 % stilling.

Brannmester har ansvar for ledelse av vaktlag i daglig drift og er utrykningsleder under oppdrag. Stillingen innebærer ansvar og oppgaver innen beredskapsarbeid, herunder å ivareta HMS ansvar, systematisk internkontroll, gjennomføring av øvelser og fysisk trening for underlagt personell.

Brannmester er ofte første kontaktpunkt med skadelidte og publikum i aksjoner. Vi søker derfor en person som er serviceinnstilt, faglig dyktig og trygg på å håndtere ulike situasjoner, samt evner å lede og ta vare på egne mannskaper i stressede situasjoner.

Stillingen inngår i brannsjefens lederteam og er underlagt leder beredskap.  

Dersom det blir ledig stilling som underbrannmester/brannkonstabel som følge av opprykk bes det oppgitt om man står som søker også på denne stillingen. 

Arbeidsoppgaver:
  • Brannmester skal lede brann- og redningsoppdrag, samt organisere den daglige driften av vaktlaget i hht. dagseddel og andre oppdukkende oppgaver.
  • Utføre arbeid etter fastsatt stillingsinstruks
  • Organisere trening og øvelser på eget materiell og de utfordringene vi står ovenfor.  
  • Utføre reparasjoner og vedlikehold på kjøretøy og materiell.
  • Service og arbeid med nøkkelbokser, brannalarmkunder, objektsplaner og evt. andre oppgaver som blir tillagt avdelingen. 
  • Delta aktivt i HMS arbeide og utvikling av dette.
  • Delta i brannvesenets forebyggende arbeid som f.eks. kurs, øvelser o.l.
  • Ansvar og plikt til å holde seg i fysisk god form og bestå årlige fysiske tester. 
Kvalifikasjoner: 
  • Det stilles grunnleggende kompetansekrav til stillingen som fremkommer av brann- og redningsvesenforskriften §§ 37, 41. Eventuelt manglende kompetansekrav må påregnes gjennomført etter ansettelsen.
  • Søkere må ha god helse og fysikk, som minst tilfredsstiller våre fysiske tester/opptakskrav.
  • Førerkort klasse B og C.
  • Må beherske norsk skriftlig og muntlig godt.
  • God kunnskap om bruk av data, samt ha god skriftlig framstillingsevne da det forventes skriftlig rapportering både i evaluering etter hendelser, HMS-arbeid og i generell drift.
  • Plettfri vandel – utvidet politiattest må fremvises ved ansettelse.
  • Personlige egenskaper og skikkethet vil bli vektlagt
  • Bosted med kjøretid innenfor 30 min fra brannstasjonen.
Ønskede kvalifikasjoner:
  • Ledelsestrinn C.
  • Relevant fagutdanning/fagbrev.
  • Førerkort klasse CE eller C1E.
  • Kompetansebevis for utrykningskjøring, kode 160.
Personlige egenskaper:
  • Personlige engasjement og motivasjon til å utvikle tjenestene.
  • Arbeide strukturert og evne til å gjennomføre planer og tiltak. 
  • Gode mellommenneskelige egenskaper og samarbeidsevner.
  • Liker å jobbe i team.
  • Praktisk anlagt og løsningsorientert.
Vi kan tilby:
  • En innholdsrik og attraktiv jobb i et godt fag- og arbeidsmiljø.
  • Mulighet for videreutvikling og opplæring innen brann- og redningsfaget.
  • Lønn i henhold til gjeldende tariffavtale.  

 Unntatt offentlighet må begrunnes:

Gjøvik kommune praktiserer meroffentlighet, jfr. offentleglova § 11.

Dette betyr at alle søkere oppføres på offentlig søkerliste. Det må foreligge særskilte omstendigheter for å få innvilget unntak jfr. offentleglova § 25.

Søknad:

Alle søknader skal sendes elektronisk via vårt søkesystem. 

Vi ønsker et mangfoldig arbeidsmiljø og oppfordrer alle kvalifiserte til å søke uavhengig av kjønn, etnisk bakgrunn, religion, funksjonsevne og alder.