Ledig stilling

Utgått annonse

Søknadsfristen for denne jobbmuligheten er passert

Tønsberg kommune

Sosialkonsulent

Offentlig forvaltning

Avdeling Økonomi og bistand har ledig 100% stilling som sosialkonsulent. NAV Tønsberg ser etter deg som er opptatt av mennesker og NAV sitt samfunnsoppdrag. Er du strukturert, løsningsdyktig og trives med høyt arbeidstempo? Er du en relasjonsbygger med en tydelig stemme? Motiveres du av å hjelpe andre med å løse sine utfordringer? Har du god økonomisk forståelse? Da ønsker vi å ha deg med på laget vårt.

Arbeidsoppgavene består i å veilede, følge opp og bistå personer i vanskelige livssituasjoner, samt saksbehandling og skjønnsutøvelse i forhold til gjeldende lovverk. Du vil inngå i en vaktplan for mottak av henvendelser, og må kunne stå i utfordrende situasjoner. Da må du være tydelig i din kommunikasjon og møte mennesker med respekt. I en travel hverdag vil du måtte håndtere ulike oppgaver på en smidig og serviceinnstilt måte, både selvstendig og tverrfaglig. Du vil måtte prioritere, sette deg inn i nye arbeidsoppgaver og tilegne deg stadig ny kunnskap.

Stillingen er plassert i avdeling Økonomi og bistand, som omfatter veiledningssenteret ved NAV Tønsberg. Der gir vi informasjon og veiledning til mennesker i ulike livssituasjoner. Avdelingen driver også individuell oppfølging og saksbehandling. Det gjør vi på områder som sosialhjelp, økonomi, boligsosiale virkemidler, forvaltning og gjeldsrådgivning. Formålet er å bidra til sosial og økonomisk trygghet og fremme overgang til arbeid. Du vil være med på å styrke NAV Tønsberg i å nå vårt viktige samfunnsoppdrag.

Vi verdsetter et godt arbeidsmiljø og gode kolleger, og ønsker en engasjert person som bidrar positivt inn i fellesskapet både med kunnskap og faglig kompetanse, men også med et sosialt og relasjonelt fokus.

 

Arbeidsoppgaver

  • Kartlegging og saksbehandling etter Lov om sosiale tjenester
  • Gi råd og veiledning med utgangspunkt i den enkeltes behov
  • Gi veiledning om budsjett og privatøkonomi, samt enkel gjeldsrådgivning
  • Tverrfaglig samarbeid internt og eksternt
  • Ajourhold av egen brukerportefølje i NAV sine fagsystemer
  • Mottaksarbeid og inngå i vaktplan for å ta imot nye saker og akutte henvendelser

NAV Tønsberg jobber kontinuerlig for å levere de beste tjenestene til innbyggere og arbeidsgivere. Det kan medføre endring i arbeidsoppgaver og avdelingstilhørighet.

Kvalifikasjoner

  • Fullført 3-årig utdannelse tilsvarende bachelor, gjerne med sosialfaglig retning. Relevant erfaring kan i særlige tilfeller kompensere for utdanningskravet
  • Kompetanse i bruk av digitale verktøy og Office365
  • Relevant erfaring og kompetanse innen veiledning og oppfølging
  • God til å kommunisere både muntlig og skriftlig

 Det er ønskelig at du har: 

  • God kjennskap til, og interesse for NAV sitt samfunnsoppdrag
  • God relasjonskompetanse
  • God økonomisk forståelse og interesse for fagfeltet
  • Erfaring innen oppfølging av mennesker, sosialfaglig arbeid og saksbehandling
  • Erfaring fra arbeid med offentlig forvaltning og kjennskap til lov om sosiale tjenester

Personlige egenskaper

Vi ser etter deg som:

  • Har trygghet til å møte personer som står i utfordrende livssituasjoner
  • Kan jobbe systematisk og målrettet
  • Har gode samarbeids- og relasjonelle ferdigheter
  • Er fleksibel og engasjert
  • Tydelig og kan sette grenser
  • Evner å jobbe selvstendig og er beslutningsdyktig

Det vil bli lagt stor vekt på personlig egnethet og motivasjon.

Vi tilbyr:

  • Utfordrende og meningsfylte arbeidsoppgaver innenfor et viktig samfunnsområde
  • Aktive og engasjerte kolleger
  • Fleksibel arbeidstid og et godt sosialt miljø
  • Muligheter for faglig og personlig utvikling
  • God pensjonsordning (fra lønnen trekkes 2%)
  • Lønn etter gjeldende avtaler – høyskolestigen

Søkerlister med opplysninger om navn, alder, stilling eller yrkestittel og bosted- eller arbeidskommune for hver søker er offentlig i hht Offentlighetsloven. Det kan gjøres unntak dersom søker anmoder om dette og grunngir dette i søknaden. Dersom anmodningen ikke tas til følge vil søkeren varsles om dette.

Kommunen ber aldri om kontaktinformasjon eller kontoopplysninger i rekrutteringsfasen, verken over SMS, e-post eller i brev via Digipost