Company
Rana kommuneApplication deadline
02.01.2026Fulltime/Parttime
FulltimeForm of employment
PermanentIndustry
Offentlig forvaltning - KommuneadministrasjonEducational qualification
PåkrevetWork experience
ØnskeligAddress
8622, MO I RANA
RANA
NorwayNumber of positions
1Career-kode
6480330Look here for other jobs from Rana kommune
Rana kommune
Rådgiver økonomiavdelingen
Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
Ønsker du en spennende og utfordrende jobb i en kommune som satser på kunnskapsbasert styring, digitalisering og økonomisk bærekraft?
I Rana kommune har vi ledig 100 % stilling som rådgiver i økonomiavdelingen.
Avdelingen har 16 ansatte og ledes av økonomisjef. Arbeidsformen hos oss kjennetegnes av utstrakt teamarbeid med høyt tempo, kompleksitet og variert innhold. Hos oss får kommuneorganisasjonen rådgivning, veiledning, faglig støtte og opplæring innenfor fagområdet økonomi.
Stillingen er tilknyttet budsjett og analyseteamet på fire årsverk inkludert fagleder. Teamet har ansvar for budsjettarbeid, eiendomsskatt, rapportering, saksbehandling av politiske saker, finans- og gjeldsforvaltning, oppfølging investeringer, utarbeidelse av styringsdokumenter som budsjett og økonomiplan, årsberetning og årsregnskap, samt underlagsdokumenter til budsjettprosessen som perspektivanalysen.
Teamet har også ansvar for koordinering av lovpålagt rapportering innenfor fagområdet og har ansvar for at det foreligger oppdaterte rutiner og retningslinjer til enhver tid i kommunens kvalitetsportal.
Arbeidsoppgaver
- Løse oppgaver selvstendig og i team innenfor teamets ansvarsområde.
- Drift og vedlikehold av verktøy og system som benyttes, herunder Framsikt - helhetlig plan og styringsverktøy.
- Faglig rådgivning og veiledning til organisasjonen, herunder opplæring av ledere og andre.
- Superbruker i kommunens kvalitets- og internkontrollsystem.
- Saksbehandling, analyse, rådgivning og veiledning innenfor fagområdet økonomi.
- Holde seg faglig oppdatert og være pådriver for utvikling innenfor fagfeltet.
Andre oppgaver innenfor økonomiavdelingens ansvarsområde kan tillegges stillingen.
Kvalifikasjonskrav
- Relevant utdanning på minimum bachelornivå innenfor økonomi eller finans.
- Digital kompetanse og interesse for bruk av digitale verktøy.
- Meget god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk.
Ønskede kvalifikasjoner
- Kunnskap og erfaring om kommuneøkonomi, inntektssystemet, samt grensesnittet mellom administrasjon og politisk styring.
- Kunnskap om lovverk rundt merverdiavgift, momskompensasjonsområdet og kjennskap til relevante lover som kommuneloven og forskrift om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning for kommuner mv.
- Gode kunnskaper og erfaring i bruk av Office produkter, spesielt Excel.
Det er en fordel om du har erfaring eller kunnskap om økonomisystemet Visma Enterprise eller andre økonomisystem i offentlig forvaltning.
Vi legger vekt på personlige egenskaper, og ønsker at du
- motiveres av å utvikle deg innen økonomifaget
- setter deg høye mål, og er handlekraftig med god gjennomføringsevne.
- Jobber godt prosjektrettet og ser nye måter å løse oppgavene på
- har gode samhandlings- og kommunikasjonsferdigheter og er utviklings og løsningsorientert.
- har god struktur i arbeidet, er analytisk, nysgjerrig og har stor drivkraft og tallforståelse
- er engasjert, strukturert og motiveres av å nå frister
Det er mange gode grunner til at du skal søke jobb hos oss. Her får du:
- fleksibel arbeidstid
- opplæring og gode muligheter for å utvikle kunnskap og kompetanse
- et sterkt tverrfaglig fagmiljø med høyt jobbengasjement
- strukturert opplæring og veiledning
- en av arbeidslivets beste pensjon- og forsikringsordninger
Lønn og arbeidsbetingelser reguleres av KS tariffavtale.
Attester, vitnemål og vedlegg må legges ved søknaden. Se her om beregning av lønnsansiennitet.
Vi oppfordrer til å benytte Vitnemålsportalen. Utdanning gjennomført utenfor Norge må være godkjent av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir).
Referanser må oppgis i søknaden, der en må være fra arbeidsgiver.
Det vil bli tatt hensyn til interne søkeres som oppgir å ha fortrinnsrett. Det må være avklart med arbeidsgiver.
Rana kommune er en åpen og inkluderende arbeidsgiver, hvor søkere blir vurdert likeverdig. Vi oppfordrer alle kvalifiserte til å søke. Les mer om hvordan det er å jobbe hos oss her.
Kommunen praktiserer meroffentlighet. I henhold til Offentlighetsloven §25 kan opplysninger om søker bli offentliggjort selv om søker ber om anonymitet.
Gyldig politiattest må fremlegges der det er påkrevd.
Søknad skal sendes via elektronisk søknadsskjema, se link på denne side.
Company
Rana kommuneApplication deadline
02.01.2026Fulltime/Parttime
FulltimeForm of employment
PermanentIndustry
Offentlig forvaltning - KommuneadministrasjonEducational qualification
PåkrevetWork experience
ØnskeligAddress
8622, MO I RANA
RANA
NorwayNumber of positions
1Career-kode
6480330Look here for other jobs from Rana kommune