• Bedrift
    Rauma kommune
  • Søknadsfrist
    10.02.2025
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Ansettelsesform
    Engasjement
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    6300, ÅNDALSNES
    RAUMA
    Norge
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    6028386
  • Se her for andre jobber fra Rauma kommune
Ledig stilling

Rauma kommune

Programrådgiver 100% stilling

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Stilling
Programrådgiver 100 % stilling, midlertidig stilling i 1 år, med mulighet for forlengelse. Arbeidstid: dagtid. 

Beskrivelse av arbeidssted
Stillingen samarbeider tett med både flyktning tjenesten og Voksenopplæringa, som har ansvar for bosetting og kvalifisering. Fysisk plassering av programrådgiver vil være ved Flyktningetjenesten med tilhold på Rådhuset, samt ved Rauma Voksenopplæring med tilhold på Åndalsnes ungdomsskole. Leder av flyktningetjenesten i Rauma er din nærmeste leder. Du får 7 dedikerte kollegaer i Flyktningtjenesten.

Arbeidsområde
Vi forbereder oss til å ta imot 20 flyktninger i 2025. Programrådgivers oppgave er å bidra til å gi et godt tilbud og tjenester til deltakere i kommunens introduksjonsprogram. Alle deltakere i introduksjonsprogrammet skal få opplæring i norsk og samfunnskunnskap og elementet «Livsmestring i et nytt land». Deltakere som har eller venter barn skal i tillegg gjennomføre kurs i foreldreveiledning. Deltakernes sluttmål er med å bestemme innholdet i introduksjonsprogrammet. Alle deltakere skal ha arbeids- eller utdanningsrettede elementer. For noen deltakere skal innholdet bidra til at de kommer raskt i arbeid. Samtidig er det et mål at flere skal få formell kompetanse. De fleste deltakerne vil ha behov for både utdannings- og arbeidsrettede elementer i introduksjonsprogrammet. Sentralt i stillingen vil også være å etablere kontakt mellom arbeidsslivet og flyktningene, og å skaffe praksisplasser ved behov.

Innholdet i introduksjonsprogrammet reguleres av integreringsloven og midlertidig endringer i integreringsloven tilpasset ukrainere.

Vi tilbyr

  • Varierte og meningsfylte arbeidshverdager
  • Stor mulighet til å påvirke karriere- og kompetanseutvikling for målgruppen
  • God mulighet til å videreutvikle og forbedre vårt tilbud i tråd med føringer og retningslinjer
  • En dedikert kollegagruppe som samhandler på tvers av virksomheter
  • Muligheter for personlig vekst og utvikling
  • Gode forsikring- og pensjonsordninger
  • Heltidskultur

Arbeidsoppgaver

  • Bistå og tilrettelegge for karriere-kartlegging 
  • Søke om godkjenning av utenlandsk utdanning og sende dokumenter til oversetting, ved behov
  • Veilede om introduksjonsprogram, saksbehandle og fatte vedtak etter integreringsloven
  • Utarbeide individuell plan og skrive integreringskontrakt
  • Veilede elever underveis iht integreringskontrakten
  • Undervise i aktuelle tema som livsmestring, arbeid og utdanning og samfunnskunnskap
  • Skaffe praksisplasser og følge opp disse
  • Ansvar for tilbud til mor i svangerskapspermisjon
  • Andre tilhørende arbeidsoppgaver

Flyktningetjenesten jobber i tett samarbeid med andre kommunale og fylkeskommunale enheter. I tillegg er det viktig med kontakt ut mot arbeidsmarkedet. Kommunen skal ha et helhetlig tjenestetilbud, og være ressurs- og familieorientert. Bosatte flyktninger skal ha et forsvarlig kommunalt tjenestetilbud.

Kvalifikasjonskrav

  • Krav om utdannelse på bachelornivå innen sosialfag, pedagogikk, samfunnsfag eller psykologi med tverrkulturell forståelse.
  • Gode norskkunnskaper skriftlig og muntlig
  • Gode digitale ferdigheter

Ønske om 

  • God systemforståelse og kjennskap til det offentlige tjenesteapparatet
  • God kunnskap om gjeldende lovverk

Personlige egenskaper

  • Du har evne til å sette den du skal veilede i sentrum og bidra til å legge til rette for egen læring og selvstendighet
  • Du har gode samarbeidsevner, arbeider effektivt og selvstendig, og trives ypperlig som lagspiller i teamet du skal tilhøre

Ansettelse
Ansettelse skjer i henhold til gjeldende lover, reglementer og avtaleverk, herunder medlemskap i pensjonsordning. Avlønning etter sentral Hovedtariffavtale ut fra kvalifikasjoner og ansiennitet. 

Politiattest
Ved tilsetting må gyldig politiattest fremlegges. Opplæringslova § 10-9 første og andre ledd, jf. politiregisterloven §39. Politiattesten må ikke være eldre enn 3 måneder. 

Søknad 
Rauma kommune tar kun imot elektroniske søknader. Søkerveiledning: Se Søkerveiledning - Rauma kommune eller send en epost til personal@rauma.kommune.no. 
Det er viktig at du tar deg tid til å besvare spørsmålene vi stiller og registrerer utdannelse og kompetanse i søknadsskjemaet. Last opp aktuelle tjenestetidsattester og vitnemål i PDF format. Lenke til Vitnemålsportalen kan sendes kontaktperson i annonsen.

 Vær oppmerksom på at opplysninger om søker kan bli offentliggjort selv om søker har bedt om å ikke bli ført opp på søkerliste, jf. Offentleglova. 

 

  • Bedrift
    Rauma kommune
  • Søknadsfrist
    10.02.2025
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Ansettelsesform
    Engasjement
  • Bransje
    Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    6300, ÅNDALSNES
    RAUMA
    Norge
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    6028386
  • Se her for andre jobber fra Rauma kommune