Ledig stilling

Stavanger Kommune

Kontaktperson

Vi søker deg som har et stort engasjement for, og et ønske om å jobbe med små barn og deres familier. 

Småbarnsavdelingen søker en faglig sterk og trygg kontaktperson i 100% vikariat, med varighet 1 år. Du er god på å bygge relasjoner og skape resultater.

Barneverntjenesten er en viktig samfunnsressurs som arbeider for å sikre barns velferd og rettigheter. Tjenesten består av ansatte med variert utdanningsbakgrunn, noe som bidrar til et bredt spekter av kompetanse og perspektiver. Barneverntjenesten er i kontinuerlig utvikling, med et sterkt fokus på å forbedre og tilby høy kvalitet på tjenestene vi leverer.

En sentral del av barneverntjenestens arbeid er brukermedvirkning, hvor barn og deres familier aktivt involveres i beslutningsprosesser som angår dem. Dette sikrer at tjenestene er best mulig tilpasset de individuelle behovene til hvert barn og deres situasjon.

Som kontaktperson i småbarnsavdelingen skal du følge opp familier i henhold til lov om barnevern. Dette inkluderer blant annet å vurdere bekymringsmeldinger, gjennomføre undersøkelser, utarbeide vedtak og følge opp familiene med frivillige hjelpetiltak. Tjenesten har fokus på grundig og nøyaktig dokumentasjon, hvor vurdering av barnets beste er sentralt. Du vil samarbeide tett med barn og deres familier for å sikre at deres behov og rettigheter ivaretas, og involverer dem aktivt i beslutningsprosesser og oppfølgingsplaner. Du vil i tillegg samarbeide med familiens øvrige nettverk og andre aktuelle instanser i mange saker. 

Du skal også følge opp barnet og familiene når det oppstår akutte situasjoner som medfører behov for tiltak fra barneverntjenesten. Videre representerer du som  kontaktperson kommunen i Barneverns- og helsenemnda, og i andre rettsinstanser.

Småbarnsavdelingen har ansvar for barn i aldersgruppen 0-5 år, men er det eldre søsken i familien følges også disse opp. Avdelingen består i dag av 15 kontaktpersoner, en miljøveileder, en avdelingsleder og tre fagkonsulenter. Fagkonsulentene gir jevnlig opplæring, veiledning og støtte, både i gruppe og individuelt. Vi jobber aktivt med fokus på trivsel og arbeidsglede.

Barnevernstjenesten i Stavanger har 210 årsverk fordelt på syv fagavdelinger, samt en administrasjonsavdeling og en avdeling for fagutvikling.

I en travel hverdag er det en fordel om du har høy arbeidskapasitet og håndterer stress. Noe arbeid på ettermiddags- og kveldstid må påregnes.

 

Kvalifikasjoner:

  • 3 årig høyskoleutdanning som barnevernspedagog/sosionom eller annen relevant bachelor.
  • Søkere uten masterutdanning eller relevant videreutdanning må være villig til og motivert for å ta utdanning etter tjenestens behov.
  • Du bør ha barnevernsfaglig erfaring, samt god kjennskap til lover, forskrifter og det øvrige hjelpeapparatet.
  • Kjennskap til, eller erfaring med kartlegging, samt kompetanse på observasjon, samspill, rus, vold og psykisk helse vil vektes positivt.
  • Erfaring og ferdigheter i arbeid med småbarn vektlegges.
  • Du er strukturert, nøyaktig og bruker IT-verktøy. Du må ha god skriftlig og muntlig faglig formuleringsevne.
  • Dersom du har annet morsmål enn norsk må du dokumentere at du har språknivå tilsvarende B2. Dette gjelder ikke søkere med et skandinavisk språk som morsmål.
  • Sertifikat klasse B kreves.

Personlige egenskaper:

  • Du har evne til god og tillitsbyggende kommunikasjon med mennesker i vanskelige situasjoner, samt med kollegaer og samarbeidspartnere.
  • Du er robust og tåler å jobbe med komplekse utfordringer. Du har evne til å ta gode og tydelige barnevernsfaglige vurderinger.
  • Du er trygg på deg selv i rollen din, på barnevernstjenestens samfunnsoppdrag, er ansvarsfull og bevisst egne holdninger og verdigrunnlag.
  • Du må ha gode relasjonelle ferdigheter og være interessert i å se andres perspektiv.
  • Du må ha gode ferdigheter i forhold til å reflektere over egne handlinger og egen forståelse.
  • Du trives med et høyt arbeidstempo, og har gode samarbeidsevner.
  • Du er positiv og fleksibel og kan jobbe selvstendig, systematisk og strukturert, selv om arbeidshverdagen kan være uforutsigbar.
  • Du trives i felleskap med andre og bidrar til et godt faglig og sosialt miljø.

Personlig egnethet vil bli vektlagt.

Vi tilbyr:

  • Et engasjerende, trivelig og inkluderende arbeidsmiljø.
  • Lyse og trivelige lokaler i en bydel i stor vekst.
  • Tilgjengelige firmabiler.
  • Høyt fokus på faglig og personlig utvikling gjennom avdelingsmøter, allmøter, fagdager, kurs og videreutdanning.
  • Regelmessig veiledning individuelt og i grupper.
  • Fleksibel arbeidstidsordning.
  • Forsikrings- og pensjonsordninger i KLP.
  • Goder for ansatte som HjemJobbHjem, bedriftsidrettslag og rabatt på treningssenter, svømmehall m.m.

Stillingskode og lønn etter utdannelse, godkjent dokumentert ansiennitet og gjeldende tariffavtale i stillingskode:

716800 Sosialkurator
771000 Tverrfaglig spesialist
771200 Stillingskode Master