Ledig stilling

Innlandet fylkeskommune

Karriereveileder og rådgiverkoordinator

Offentlig forvaltning - Fylkeskommunale etater

Beskrivelse

Karriere Innlandet Gudbrandsdal søker etter karriereveileder og rådgiverkoordinator

Om enheten

Karriere Innlandet Gudbrandsdal er en del av Karriere Innlandet og Innlandet fylkeskommune sin satsing på karriereveiledning og voksnes læring. Karrieresenteret tilbyr karriereveiledning, videregående opplæring for voksne og tilrettelegging for desentral fagskole-/høyere utdanning.

Karrieresenteret samarbeider om veilednings- og opplæringstjenester med arbeids- og næringslivet, kommuner og NAV. Tilbudet om karriereveiledning skal ivareta behovet for karriereveiledning til innbyggere over 19 år, nye bosatte flyktninger og søkere og deltagere i videregående opplæring for voksne.  

 

Koordinering av karriereveiledning i grunnopplæringen (koordinering av rådgivernettverk) skal sikre økt samarbeid, samhandling og kompetansedeling mellom ulike veiledningsaktører og partene i arbeidslivet. Målet er at koordineringen skal bidra til sammenheng i karriereveiledningstilbudene.

Vi søker deg som

  • team-orientert, og liker å spille de rundt deg gode 

  • lærevillig, klar til å bruke kollegiet og fellesskapet til å øke egen kompetanse 
  • opptatt av å arbeide strukturert og bevarer roen selv når det er hektisk 
  • som har kjennskap til rådgivning i skolen og er opptatt av å gi karriereveiledning av høy kvalitet
  • evner å sette deltakeren i sentrum 
  • initiativrik og trives i å samarbeide med andre
  • inkluderende og utviklingsorientert

Vi tilbyr

  • en avgjørende rolle, der din kunnskap kan få stor innvirkning på utviklingen av profesjonelle karriereveiledningstjenester i Innlandet fylkeskommune 

  • god opplæring 
  • muligheten til å bidra til forandringer i enkeltmenneskers liv 
  • et nettverk av gode og dyktige kollegaer hvor hjelp og støtte aldri er langt unna 
  • lønn etter gjeldende avtaler
  • fylkeskommunale tilsettingsvilkår med gode pensjons- og forsikringsordninger

Om stillingen

  • Inntil 100 % fast stilling som karriereveileder og rådgiverkoordinator. Stillingen har flere ansvarsområder.
  • Avhengig av kompetanse vil stillingen kombineres med undervisning og andre oppgaver i senteret.  
  • Tiltredelse etter avtale.
  • Du vil bli ansatt i Innlandet fylkeskommune med arbeidssted Karriere Innlandet Gudbrandsdal.
  • Du må regne med noe reisevirksomhet. 

Arbeidsoppgaver

  • Karriereveiledning tilpasset karrieresenterets målgrupper.

  • Koordineringsstøtte for rådgivernettverket i regionen.
  • Veiledning og undervisning (avhenger av fagkompetanse) av voksne deltakere (dag/kveld).
  • Gjennom nettverksarbeid vil du ha ansvar for å samordne arbeidet med videreutvikling av rådgivningstjenestene i den videregående skolen og ungdomsskolene. 
  • Du vil ha ansvar for å koordinere aktiviteter i forbindelse med overganger i utdanningsløpet. 
  • Du vil samarbeide tett og bredt med ulike fagmiljøer og aktører i arbeidslivet. 
  • Administrative oppgaver, inkl. dokumentasjon og bruk av Innlandet fylkeskommune sine systemer.

Kvalifikasjonskrav

  • Høyere relevant utdannelse på minimum bachelornivå, gjerne med undervisningskompetanse på videregående, studieforberedende- eller yrkesfag.

  • Søker med rådgiver-/veileder-relatert videreutdanning, vil bli prioritert. Lang og relevant arbeidserfaring kan i noen tilfeller kompenseres for manglende formell utdannelse.
  • Søkere som ikke oppfyller kvalifikasjonskravet kan vurderes, forutsatt at det utarbeides en plan for hvordan kompetansekravet kan innfris. 
  • Erfaring fra en veilederrolle innen tema knyttet til valgsituasjoner, arbeid og utdanning, eksempelvis fra veilederroller i ungdoms-/videregående skole, NAV, universitets- og høyskolesektoren, voksenopplæring, introduksjonsprogram eller annet vil vektlegges.

Ønskede kvalifikasjoner

  • god kjennskap til den nasjonale satsningen på kvalitet i karriereveiledning.  

  • kjennskap til utdanningssystemet og arbeidsmarkedet i regionen og Norge. 
  • kjennskap til, eller erfaring med, arbeidstakere i omstillingsprosesser. 
  • kjennskap til, eller erfaring med arbeid med flyktninger.
  • kjennskap til, eller erfaring fra offentlig sektor. 
  • erfaring med å jobbe med administrative oppgaver og digitale verktøy.

Ønskede egenskaper

  • Teamorientert

  • Fleksibel
  • Strukturert
  • Imøtekommende
  • Inkluderende

Søknad

Innlandet fylkeskommune ønsker at arbeidsstyrken skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen og oppfordrer derfor alle som er kvalifisert i henhold til utlysningsteksten til å søke hos oss. Vi tilpasser arbeidsplassen om du har behov for det. Personlig egnethet vil bli vektlagt.

Vi ber aldri om Bank-ID informasjon i søknadsprosessen. 

Det kreves politiattest - ikke eldre enn tre måneder - for alle stillinger i tannhelsetjenesten, folkehøgskolene og videregående skoler.

Vi gjør oppmerksom på at alle søkere kommer på offentlig søkerliste, jf. offentleglova § 25. Fritak fra offentliggjøring gjøres bare unntaksvis og du må begrunne hvorfor du skal unntas offentlighet i tekstfeltet til søknaden.   

Fylkeskommunen er en virksomhet i utvikling og endring. Arbeidsoppgaver, ansvarsområder og organisering vil derfor kunne utvikle og endre seg i takt med organisasjonens behov.         

Det tas forbehold om at overtallige i fylkeskommunen kan ha fortrinnsrett til stillingen.

Innlandet fylkeskommune benytter elektronisk søknadsskjema.

Vi ser fram til å motta søknaden din.