• Bedrift
    Skatteetaten
  • Søknadsfrist
    02.11.2025
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Ansettelsesform
    Fast
  • Bransje
    Direktorater og tilsynsorgan
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    5015, BERGEN
    BERGEN
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    6425251
  • Se her for andre jobber fra Skatteetaten
Ledig stilling

Skatteetaten

Er du vår nye surveyekspert?

Direktorater og tilsynsorgan

Skatteetaten har et viktig samfunnsoppdrag, og for å løse det på best mulig måte trenger vi kunnskap om hvordan folk og virksomheter forholder seg til skatt og avgift. Hvert år gjennomfører vi en rekke brukerundersøkelser blant både privatpersoner og bedrifter, og nå trenger vi deg med på laget som vil være med å planlegge, analysere og formidle innsikten vi får fra disse undersøkelsene.

I analysegruppen i divisjon brukerdialog jobber du sammen med ca. 30 dyktige kollegaer med ulik kompetanse. Du vil bli en del av surveygruppen i etatens analyseteam, og et stort og høykompetent analysemiljø.

Har du erfaring med survey og kvantitativ metode, og vil hjelpe oss med å få enda bedre kunnskap om hvordan befolkningen og næringslivet opplever våre tjenester?

Kvalifikasjoner:

Vi ser etter deg som har relevant utdanning, minimum mastergrad innen for eksempel samfunnsvitenskap, økonomi eller statistikk. Særlig relevant erfaring kan kompensere for kravet til utdanning. Internasjonale grader må være godkjent av NOKUT/HK-direktoratet.

I tillegg må du ha

  • erfaring med planlegging og gjennomføring av surveys fra utdanning og/eller jobb
  • god kvantitativ metodekompetanse, særlig innen survey
  • erfaring med verktøy som Stata, R eller lignende
  • meget gode norskkunnskaper på C2-nivå, både skriftlig og muntlig

Det er ikke et krav, men en fordel om du har

  • erfaring med tverrfaglig samarbeid
  • utforsket nye metoder for å innhente brukerinnsikt
  • god teknologisk forståelse med innsikt i hvordan digitale løsninger påvirker arbeidsprosesser og brukerbehov
  • evne til å formidle komplekse funn på en forståelig måte, både skriftlig og muntlig

Personlige egenskaper:

For å lykkes og trives i rollen trenger du å

  • samarbeide godt og kommunisere tydelig, fordi du vil jobbe tett med andre på tvers av enheter, med interne behovseiere og eksterne leverandører
  • være analytisk, fordi du evner å forstå og tolke komplekse data
  • ta initiativ og være løsningsorientert da du får ansvar for hele surveyprosessen, og må finne gode løsninger underveis
  • arbeide strukturert og nøyaktig når du håndterer store datamengder og gjennomfører analyser som krever god metodisk kompetanse
  • tenke nytt og være kreativ fordi vi stadig utvikler våre metoder og trenger dine ideer for å hente ut og formidle innsikt på nye måter

Vi tilbyr:

Høres det givende ut å jobbe et sted med et inspirerende samfunnsoppdrag? Vi kan friste med muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som høster stor tillit i befolkningen. 

Hos oss får du rammer som sikrer deg en fornuftig balanse mellom jobb og fritid: du får fleksitid og betalt overtid, sommertid, samt mulighet for å trene litt i tilknytning til arbeidstiden. Medlemskap i Statens pensjonskasse følger også med. Det betyr blant annet at du får en av Norges beste pensjonsordninger og mulighet til å søke om boliglån med gunstige betingelser. 

Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Hos oss kan man inngå avtale om hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre.

Du blir ansatt som rådgiver eller seniorrådgiver, med en årslønn mellom 600 000 og 850 000 kr, avhengig av kvalifikasjonene dine. De første seks månedene regnes som prøvetid. 


Verdt å merke seg før du søker

Vi bruker ikke søknadsbrev: Når du søker på denne stillingen trenger du ikke skrive et søknadsbrev, men levere en beskrivende CV hvor du får frem hva du har gjort tidligere som gjør deg kvalifisert til jobben. Ta med hvilke oppgaver og fagområder du har hatt ansvar for, og hvilke resultater du har oppnådd. Vi setter pris på om du legger ved vitnemål/karakterutskrifter og relevante attester.

Omvendt referansesjekk: For å sikre at du føler deg trygg i valget om å jobbe hos oss, tilbyr vi en omvendt referansesjekk. Dersom du er aktuell for stillingen vil du få tilbud om å kontakte noen av våre medarbeidere, slik at du kan stille de spørsmålene du måtte ønske, for finne ut om vi er en god match.

Mangfold og likestilling: Vi er på jobb for alle, og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår, og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.

Offentlig søkerliste: Vær oppmerksom på at navnet ditt vil vises på en offentlig søkerliste når du søker jobb hos oss. Du kan be om å bli unntatt fra denne listen ved å gi en begrunnelse, og vi vil vurdere din forespørsel nærmere.

Bakgrunnssjekk: Vi gjennomfører bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater, og verifiserer utdanning og arbeidserfaring.

 

  • Bedrift
    Skatteetaten
  • Søknadsfrist
    02.11.2025
  • Heltid/Deltid
    Heltid
  • Ansettelsesform
    Fast
  • Bransje
    Direktorater og tilsynsorgan
  • Utdanningskrav
    Påkrevet
  • Arbeidserfaring
    Ønskelig
  • Adresse
    5015, BERGEN
    BERGEN
  • Antall stillinger
    1
  • karriere-kode
    6425251
  • Se her for andre jobber fra Skatteetaten