Ledig stilling

Nordre Land kommune

Avdelingsleder på Dokka barne- og ungdomsskole

Offentlig forvaltning - Kommuneadministrasjon

Det er ledig en fast 100% stilling som avdelingsleder med personal- og fagansvar på Dokka barne- og ungdomsskole fra 01.04.2025, eller etter avtale.

Dokka barne og ungdomsskole (DBUS) er en 1.-10.trinn skole. Barneskolen og ungdomsskolen ble slått sammen skoleåret 2021/2022. Samtidig ble det innført en ledermodell med en rektor og 4 avdelingsledere som har delegert lederansvar. Skolen har ca. 500 elever, ca. 50 lærere og ca. 30 andre ansatte.

DBUS er en utviklingsorientert skole med muligheter for den rette til å være med på å påvirke praksis, lederrollen og utviklingen av lederteamet. Det er viktig å bidra til utvikling av en «vi»-kultur på skolen.

Vi ser etter deg som er en dyktig rollemodell, kulturbygger og som er god på relasjonsbygging. Du er tydelig, målrettet og med evne og vilje til å videreutvikle en sterk læringskultur for inkluderende og motiverende praksis. Lederteamet har et felles ansvar for å formidle felles forståelse av retning og verdigrunnlag, og skal styrke inkluderende praksis som favner alle elevene sosialt og faglig i skolen i Nordre Land. Vedkommende må kunne involvere personalet, foreldrene og skolens øvrige samarbeidspartnere i felles utviklingsprosesser.

Stillingen innebærer 80% lederressurs og kombineres med undervisning/funksjoner etter en vurdering av skolens helhetlige behov.

Arbeidsoppgaver:

  • Lede avdelingens/skolens profesjonsfelleskap gjennom å skape relevante og nyttige prosesser for å bygge en «vi-skole» i tråd med Fagfornyelsen og
  • andre styringsdokumenter.
  • Veilede og støtte medarbeidere sin utvikling av egen praksis gjennom relasjonsledelse for å bidra til elevenes læring og utvikling
  • Tilrettelegge for skolebasert kompetanseutvikling og refleksjon, blant annet gjennom å analysere styringsdokumenter og bidra til å omsette disse til skolens praksis
  • Bidra til å styrke og utvikle skolens ledergruppe
  • Bidra til god ressursutnyttelse til beste for elevene
  • Delta på tverrfaglige samarbeidsarenaer
  • Aktiv deltaker i kommunens skolelederteam
  • Følge opp ansattes utvikling og rettigheter i egen avdeling i tråd med avtale- og lovverk

Ønskede kvalifikasjoner:

  • Godkjent lærerutdanning er et krav
  • God forståelse for praksisfeltet
  • Undervisningserfaring fra grunnskole
  • Lederutdanning og/eller ledererfaring er ønskelig
  • Evne til å lede utviklingsprosesser
  • Ha god kjennskap til aktuelt læreplanverk og lovverket som regulerer skolen, eller evne til raskt å sette seg inn i dette
  • God evne til å kommunisere og bygge relasjoner til ansatte, foresatte og andre samarbeidspartnere
  • Tydelig, rettferdig og åpen i kommunikasjon
  • Evne å følge opp det vi har blitt enige om

Ønskede personlige egenskaper:

  • Engasjement til å skape gode læringsprosesser og utvikle et godt læringsmiljø
  • Strukturert, robust og effektiv
  • Evne til å bidra til en kultur preget av inkludering og utvikling
  • Lojal til beslutninger, felles mål retning og evne til å formidle dette i skolefellesskapet og lederteamet
  • God på å møte mennesker og inkludere alle i fellesskapet

Personlig egnethet for stillingen vil bli vektlagt.

For stillingen gjelder:

  • Vitnemål og attester skal ikke oversendes, men medbringes ved evt. intervju
  • Søkere må inneha førerkort klasse B og disponere egen bil
  • Tilsettingsvilkår i henhold til gjeldende lover, reglement og tariffavtaler
  • Politiattest i henhold til opplæringsloven § 17-11 må fremlegges før tiltredelse
  • Søkere fra land utenfor Skandinavia må ha bestått norskprøve B2 skriftlig og muntlig

Vi ønsker et arbeidsmiljø preget av mangfold, og at våre ansatte skal gjenspeile befolkningen forøvrig.  Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss uansett alder, funksjonsevne, kjønn, eller minoritetsbakgrunn. 

Som forebyggende datasikkerhetstiltak orienterer vi om at vi aldri vil be om BankID-informasjon på noe som helst tidspunkt i søknadsprosessen.